Egy izgalmas könyv elolvasása után, gyakran kíváncsian várjuk azt, hogy vajon mikor kerül vetítő vászonra is az elolvasott könyv, ami olyan szuper kikapcsolódást és szórakozást nyújtott nekünk.
Ma már csak egy gombnyomásra vannak a jobbnál jobb tv-sorozatok, amelyek gyakran nagyon izgalmas módokon valósítják meg azt, amiről a könyvben olvastunk.
A népszerű és igazán sikeres könyvekből, gyakran ugyanolyan jó tv-sorozatok is készülnek. Lelkes könyvmolyként azonban azt ajánlom, hogy előbb mindenképp a könyvet olvassuk el, mert az sokkal részletgazdagabb és teret ad arra is, hogy a cselekmények alakulását és helyszíneit, vagy akár szereplőit is, saját magunk képzeljük el.
Ebben a cikkben azok a könyvek kaptak helyet, amelyeknek képernyő változata ugyanolyan izgalmas, mint maga a könyv. De ha ezek a sorozatok valakinek mégsem nyerik el a tetszését, akkor még mindig ott van a könyv, ami azért valljuk be, mindig jobb, mint a sorozatadaptáció.
Backman könyve egy kudarcba fulladt bankrablásról szól, egy ingatlanügynökről és több olyan emberről, akik egy lakásbemutatóra érkeznek. Egy véletlen során ez a bankrabló idekeveredik ebbe a színes társaságba, ahol a sok különböző személyiségű és sorsú ember hatást gyakorol egymásra, megváltoztatva egymás életét. Miközben ezek a túszok összeismerkednek, hamar rájönnek arra, hogy mindannyian hordoznak olyan félelmeket, szorongásokat, kudarcokat és fájdalmakat, amik közösek bennük.
Ahogyan a könyv szereplői mesélnek szorongásaikról, félelmeikről, konfliktusaikról, kudarcaikról az annyira emberi, testközeli, hogy olvasóként olyan mintha saját magát olvasná ki az ember ebből a könyvből.
Fájdalmas igazságok és szemtelen felismerések jönnek át a könyv lapjain, mind olyan dolgok, amik a legtöbbünk számára ismerősek, mégis olyan nehéz beszélni róluk.
A könyv keserédes hangulata a végére pozitív hangnemben ér véget, a humort és az öniróniát felváltja a remény és a hit, hogy van kiút és bármikor lehet változtatni adott életkörülményeinken.
A félreértések, a ki nem mondott gondolatok és érzelmek, az elhallgatás, a sértődés, a sebezhetőség határozza meg két fiatal felnövésének néhány évét.
Marianne és Connell különleges kapcsolata, ami hol barátság, hol szerelem, szimbolizálja a felnőtté válás bonyolult és fájdalmas szakaszait. Az ahogyan ez a két egyetemista egymáshoz, barátaikhoz, családjukhoz és a világhoz viszonyul, meghatározza „normálisnak” tűnő életüket. A népszerűség, az elfogadás, a társaságban betöltött szerepek, mind olyan dolgok, amitől sebezhetővé válnak.
Marianne és Connell két teljesen különböző családi háttérből jönnek, különböző családi mintákat és elvárásokat hoznak magukkal. Küzdelmük nem csak a világgal szemben nyilvánul meg, hanem önmagukkal szemben is. A családi gyökerek, a társadalmi ellentétek és a szociális elvárások rányomják bélyegüket a felnőtté válásukra.
De mitől minősül valami vagy valaki normálisnak?
Vajon a népszerűség és a közkedveltség számítanak normálisnak? Vajon az elutasítás, a ridegség, a szeretet hiánya és a családon belüli erőszak miatt automatikusan „nem normális” valaki? Vajon két teljesen különböző ember, lehet együtt normális? Vajon az önzetlen szeretet normálissá tud tenni?
És végül is ki határozza meg azt, hogy mi és ki a normális?
Egy fiatal és egyedülálló anya lehet normális? Egy magányos és visszahúzódó kamasz lehet normális? Egy megsebzett és sérült fiatal lány lehet normális? Egy erőszakos tinédzserből lehet normális felnőtt?
Ezeket a nagyon aktuális kérdéseket veszi górcső alá ez a nagyon érzelemdús könyv.
Ez az életrajzi és fejlődéstörténeti regény olyan erős érzelmeket, gondolatokat és indulatokat vált ki az olvasójából, ami mellett nehéz egyáltalán megszólalni.
A könyv főhőse és szerzője ugyanaz a személy, aki azt meséli el történetében, hogyan sikerült hátat fordítani egy zárt zsidó vallású közösségnek, hogyan menekült ki egy boldogtalan házasságból, és milyen traumáknak a megélése, még mindig feldolgozást és elengedést követel meg tőle.
Deborah életét kislánykorától el egészen felnőttkoráig kísérhetjük végig ebben a könyvben, aki visszaemlékezései által írja meg memoárját.
Ez a könyv főleg az útkeresésről, a jellemfejlődésről és a bátor döntésekről szól, amelyek megváltoztatták nemcsak Deborah, de fia életét is.
A könyv kronologikus sorrendben vezet végig azon az életszakaszon, amit a könyv szerzője végigjárt. Édesanyja korán magára hagyja, mivel ő is kilép ebből a közösségből és így Deborah számára az egyetlen lehetőség az, hogy a nagyszüleihez kerül, ahol eleinte egy diszfunkcionális családban, később pedig egy ugyanilyen boldogtalan házasságba kényszerül bele. Deborah folyamatosan küzd nem csak önmagával, hanem ezzel a zsidó közösséggel is, akinek értékrendjét és szigorú szabályait, sehogy sem tudja megérteni és elfogadni. Miközben ez a közösség folyamatosan rákényszerít dolgokat és elvár tőle egy bizonyos fajta alázatot és engedelmességet, Deborah csak a szabadságra és a könyvek által kapott tudásra vágyakozik.
Aztán néhány év boldogtalanság és szenvedés után, arra a döntésre jut, hogy kilép ebből a közösségből és magával viszi fiát is. A könyv vége egy kicsit erről a részről is mesél, hogy hogyan alakult az élete miután kilépett a zsidó közösségből, de azért a hangsúly főleg ezen a zsidó közösségen van.
Kicsit sem túlzás azt mondani, hogy ebben a könyvben semmi sem az, aminek tűnik. Valójában két főszereplője van ennek a regénynek, két olyan nő, akik ugyanabba a férfiba szerelmesek.
Adele, a feleség, szinte már betegesen ragaszkodik férjéhez, ami már előre sejteti a regény baljós kimenetelét. Mellette felbukkan Louise, a férj fiatal szeretője, aki nem csak egy szerelmi viszonyba kezd a fiatal pszichiáterrel, hanem barátságba keveredik ennek feleségével is.
Ebben a szerelmi háromszögben olyan bonyodalmak és fordulatok várhatóak, amelyek logikusan aligha értelmezhetőek, viszont annál inkább izgalmasak.
A szerelmi háromszög keveredik a mentális betegség témájával ebben a regényben, a végére pedig egy akkora csattanó várható, ami garantáltan nagyon sok ideig foglalkoztatja majd az olvasót.
Balsejtelmes, titokzatos és feszes hangulatú ez a könyv, ami folyamatos zsákutcába vezeti olvasóját, egy pillanatig sem lankad benne a feszültség, sőt fejezetről fejezetre fokozódik.
Az álmok megfejtése, a tudatos gondolkodás és irányítás, a misztikus elemek fontos szerepet kapnak ebben a regényben, amik együtt egy olvasmányos regényt eredményeznek.
Több szálon is fut a regény cselekménye, a múlt eseményei kellemesen és harmonikusan váltakoznak a jelen történéseivel, miközben életbevágó kérdések kerülnek az olvasó elé. A könyv egyszerre foglalkozik az anyaság, a béranyaság, az abortusz, a meddőség, az örökbefogadás, a kamaszkor kényes témáival. Ezeken belül kapnak nagy szerepet a hazugságok, árulások, titkok és döntések következményei.
A regény egy tipikus amerikai kertvárosi történetet mutat be: gazdag, sikeres és többgyerekes amerikai család, akiknek fényűző élete hamar tragikus fordulatot vesz, döntéseik és titkaik következményeképpen. Az ő életük mindennapjaiba kap az olvasó betekintést, ami tele van hazugságokkal, álszentséggel, megjátszással és rengeteg mű dologgal. Az ő életük változik meg drasztikusan és visszafordíthatatlanul, mikor egy egyedülálló édesanya, tini lányával a közelükbe költözik. A két család és a kamasz gyerekek között olyan események sorozata gyűl fel, ami a végén több tragédiához is vezet. Ez a tragédia már a könyv elején említésre kerül, egy apró kis betekintés a végkifejletre, amit az egy évvel azelőtti események elmesélése követ.
Az anyaság köré tekeredik minden szál a regényben, ami több szemszögből kerül megvilágításra.
Ott van egyfelől a sikeres és gazdag többgyerekes anya, a magányos és zárkózott egyedülálló anya, a bizonytalan és elveszett kínai anya és a megszállottan és kétségbeesetten gyerekre vágyó meddő anya. Mindannyiuk sorsa tele van keserű és nehéz döntésekkel és titkokkal, amelyeknek következménye egész életüket meghatározza. De mindannyiukban közös az anyaságot jellemző határtalan és feltétel nélküli szeretet. Mindegyik anya másképp éli meg az anyaságot és ez határozza meg döntéseiket, de amilyen összetett és kiszámíthatatlan az anyasággal járó élet, olyan sokszínű is.
A történet egy húsz évvel ezelőtti bűncselekményt idéz fel, egy nyári táborozás eseményein van a hangsúly, ahol négy tinédzser az éjszaka leple alatt az erdőben eltűnik. Kettőt közülük holtan találnak meg, míg a másik kettőt azóta sem találták meg. Bár azóta már elítéltek egy sorozatgyilkost ezekért a bűncselekményekért, Paul Copeland, akinek nővére szintén az eltűntek közé tartozik, ennyi év után ki akarja deríteni, mi is történt valójában húsz évvel ezelőtt az erdőben.
Paul egy gyilkossági ügy során egy olyan áldozatra talál, aki szerinte az egyike az eltűnt fiataloknak. Ez az esemény elindít benne egy olyan elhatározást, hogy kideríti eltűnt nővérének történetét.
Váltott szemszögön keresztül kísérhetjük végig ennek a nyomozásnak az eseményeit, valamint egy másik bírósági ügybe is betekintést láthatunk. Egyfajta történet a történetben ez a könyv, rengeteg mellékszállal, amelyek nagyon harmonikusan kapcsolódnak egymáshoz.
A krimi legszimpatikusabb szereplője, maga a könyv főszereplője, a nyomozó, aki államügyészként nagyon okosan és intelligensen oldja meg a bűncselekmény akadályait és rejtélyeit. Közben saját magánéletébe is betekintést nyerünk, ami ugyancsak rengeteg meglepetést és izgalmas változást tartogat a történet során.